Dr. med. Anja Hagen, MPH, Ärztliche Qualitätsmanagerin
Leitung Forschungsschwerpunkt Evidence Based Medicine & Health Technology Assessment
Telefon: +49 (0)511-532-9344
Fax: +49 (0)511-532-5376
E-Mail: Hagen.Anja@mh-hannover.de
Tätigkeitsfelder
Technologiebewertung und Innovationsmanagement
Werdegang
seit 2012 Leitung des Forschungsschwerpunkts Evidence Based Medicine & Health Technology Assessment
2012 Dissertation zum Dr. med an der Medizinischen Hochschule Hannover
2010 Fortbildung zum Prüfarzt für klinische Studien absolviert
2004 Curriculum "Ärztliches Qualitätsmanagement" nach ÄZQ abgeschlossen
seit 2002 Wissenschaftliche Mitarbeiterin am Institut für Epidemiologie, Sozialmedizin und Gesundheitssystemforschung, Medizinische Hochschule Hannover
2001-2002 AIP Tätigkeit (6 Monate, Sozialmedizin)
2000-2002 Berufsbegleitender Ergänzungsstudiengang Bevölkerungsmedizin und Gesundheitswesen (Public Health), Medizinische Hochschule Hannover
2000 AIP Tätigkeit (6 Monate, Allgemeinmedizin)
1998 Aufsichtsratsmitglied Quick-Tools AG Medizingeräte u. -systeme, AIP Tätigkeit (6 Monate, Chirurgie)
1997 Abschluss Medizinstudium (3. Staatsexamen)
seit 1994 Management und Beratung in medizintechnischen Unternehmen und im ambulanten Sektor|
1992 Zusatzstudium Zahnmedizin
1987 Aufnahme Medizinstudium, J.W. Goethe Universität, Frankfurt
Projekte im Forschungsbereich “Evidence Based Medicine & Health Technology Assessment”
Cochrane review: Growth factors for angiogenesis in peripheral arterial disease.
Abstract
BACKGROUND: Peripheral artery disease (PAD) is associated with a high clinical and socioeconomic burden. Treatments to alleviate the symptoms of PAD and decrease the risks of amputation and death are a high societal priority. A number of growth factors have shown a potential to stimulate angiogenesis. Growth factors delivered directly (as recombinant proteins), or indirectly (e.g. by viral vectors or DNA plasmids encoding these factors), have emerged as a promising strategy to treat patients with PAD.
OBJECTIVES: To assess the effects of growth factors that promote angiogenesis for treating people with PAD of the lower extremities.
SEARCH METHODS: The Cochrane Vascular Information Specialist searched the Specialised Register (June 2016) and CENTRAL (2016, Issue 5). We searched trial registries for details of ongoing or unpublished studies. We also checked the reference lists of relevant publications and, if necessary, tried to contact the trialists for details of the studies.
SELECTION CRITERIA: We included randomised controlled trials comparing growth factors (delivered directly or indirectly) with no intervention, placebo or any other intervention not based on the growth factor's action in patients with PAD of the lower extremities. The primary outcomes were limb amputation, death and adverse events. The secondary outcomes comprised walking ability, haemodynamic measures, ulceration and rest pain.
DATA COLLECTION AND ANALYSIS: Two review authors independently selected trials and assessed the risk of bias. We used outcomes of the studies at low risk of bias for the main analysis and of all studies in the sensitivity analyses. We calculated odds ratios (OR) for dichotomous outcomes and mean differences for continuous outcomes with 95% confidence intervals (CI). We evaluated statistical heterogeneity using the I2 statistic and Cochrane's Q test. We conducted meta-analysis for the overall effect and for each growth factor as a subgroup analysis using OR in a fixed-effect model. We evaluated the robustness of the results in a sensitivity analysis using risk ratio (RR) and/or a random-effects model. We also assessed the quality of the evidence for each outcome.
MAIN RESULTS: We included 20 trials in the review and used 14 studies (on approximately 1400 participants) with published results in the analyses. Six published studies compared fibroblast growth factors (FGF), four studies hepatocyte growth factors (HGF) and another four studies vascular endothelial growth factors (VEGF), versus placebo or no therapy. Six of these studies exclusively or mainly investigated participants with intermittent claudication and eight studies exclusively participants with critical limb ischaemia. Follow-up generally ranged from three months to one year. Two small studies provided some data at 2 years and one of them also at 10 years.The direction and size of effects for growth factors on major limb amputations (OR 0.99, 95% CI 0.71 to 1.38; 10 studies, N = 1075) and death (OR 0.99, 95% CI 0.69 to 1.41; 12 studies, N = 1371) at up to two years are uncertain. The quality of the evidence is low due to risk of bias and imprecision (at one year, moderate-quality evidence due to imprecision). However, growth factors may decrease the rate of any limb amputations (OR 0.56, 95% CI 0.31 to 0.99; 6 studies, N = 415). The quality of the evidence is low due to risk of bias and selective reporting.The direction and size of effects for growth factors on serious adverse events (OR 1.09, 95% CI 0.79 to 1.50; 13 studies, N = 1411) and on any adverse events (OR 1.10, 95% CI 0.73 to 1.64; 4 studies, N = 709) at up to two years are also uncertain. The quality of the evidence is low due to risk of bias and imprecision (for serious adverse events at one year, moderate-quality evidence due to imprecision).Growth factors may improve haemodynamic measures (low-quality evidence), ulceration (very low-quality evidence) and rest pain (very low-quality evidence) up to one year, but they have little or no effect on walking ability (low-quality evidence). We did not identify any relevant differences in effects between growth factors (FGF, HGF and VEGF).
AUTHORS' CONCLUSIONS:
The results of this review do not support the use of therapy with the growth factors FGF, HGF or VEGF in people with PAD of the lower extremities to prevent death or major limb amputation or to improve walking ability. However, the use of these growth factors may improve haemodynamic measures and decrease the rate of any limb amputations (probably due to preventing minor amputations) with an uncertain effect on adverse events; an improvement of ulceration and rest pain is very uncertain. New trials at low risk of bias are needed to generate evidence with more certainty.
Ultraschall-Screening auf Bauchaortenaneurysmen
Maßnahmen zur Förderung des Gesundheitsverhaltens von Männern
Knochenersatzmaterialien zur Behandlung von traumatischen Frakturen der Extremitäten
CT-Koronarangiografie versus konventionelle invasive Koronarangiografie bei der KHK-Diagnostik
Perkutane Koronarinterventionen zusätzlich zur optimalen medikamentösen Therapie bei stabiler Angina Pectoris
Infektionsschutz in der Knieendoprothetik
Spezifische Immuntherapie (SIT) zur Behandlung der allergischen Rhinitis
Methoden zur frühen entwicklungsbegleitenden Bewertung innovativer medizinischer Technologien
Gelenkendoprothesenregister für Deutschland
Instrumente zur Risikoprädiktion für kardiovaskuläre Erkrankungen
Medikamente freisetzende Stents im Vergleich zu Bypass-Operationen bei koronarer Herzkrankheit
Intravaskuläre Brachytherapie bei peripherer arterieller Verschlusskrankheit (PAVK)
Regulation der Aufnahme von innovativen nichtmedikamentösen Technologien in den Leistungskatalog solidarisch finanzierter Kostenträger
Maßnahmen zur Verbesserung der Compliance bzw. Adherence in der Arzneimitteltherapie mit Hinblick auf den Therapieerfolg
Nutzen und Risiken hormonaler Kontrazeptiva bei Frauen
Laparoskopische vs. offene Appendektomie. Systematische Übersicht zur medizinischen Wirksamkeit und gesundheitsökonomische Analyse
Senkung der Restenoserate durch Einsatz beschichteter Stents bei koronarer Herzkrankheit
Innovationsbezogene Technologiebewertung von kardiovaskulären Implantaten
Lehre
Studiengang Humanmedizin der MHH Querschnittsfach Epidemiologie (Systematische Reviews und Metaanalysen)
Studiengang Humanmedizin der MHH Querschnittsfach Sozialmedizin (Evidenzbasierte Medizin)
Studiengang Humanmedizin der MHH Querschnittsfach Gesundheitsökonomie (Seminar Management im Gesundheitswesen)
Studiengang Humanmedizin der MHH Wahlpflichtkurs (Systematische Literaturrecherche und Studienselektion)
Masterstudiengang Public Health, Grundkurs Epidemiologie (Systematische Reviews und Metaanalysen)
Masterstudiengang Public Health Aufbau Wahl-Pflicht-Kurs (HTA & EBM)
HTA-Berichte
Gorenoi V, Bruns F, Mertz M, Kahrass H, Krauth C, Kula A, Beck S, Hagen A (2023). „Fibromatosen an Hand (Morbus Dupuytren) und/oder Fuß (Morbus Ledderhose). Profitieren Betroffene von einer Strahlentherapie?“. Schriftenreihe Health Technology Assessment des IQWiG, 2023, Bd. Nr. 1374, 135 Seiten, ISSN: 1864-2500 (HT21-01).
Gorenoi V, Sturm C, Bonetti F, Mertz M, Kahrass H, Schnarr A, Krauth C, Beck S, Hagen A (2022). Störungen der Beweglichkeit: Hilft die Feldenkrais-Methode?. Schriftenreihe Health Technology Assessment des IQWiG, Bd. 1374, 2022, ISSN: 1864-2500 (139 Seiten)
Brender R, Gorenoi V, Hagen A (2021). Identifikation von obsoleten Technologien zur Vermeidung von unwirksamen Behandlungen und Fehlinvestitionen im deutschen Gesundheitswesen. Schriftenreihe Health Technology Assessment, VOL: 151, 1. Auflage 2021. ISSN: 1864-9645, DOI 10.3205/hta000151L
Dreier M, Krüger K, Walter U, Hagen A (2021). Rauchverbot in öffentlich zugänglichen Räumen. Schriftenreihe Health Technology Assessment, VOL: 138, 1. Auflage 2021. ISSN: 1864-9645, 10.3205/hta000138L
Gorenoi V, Schippert C, Mertz M, Kahrass H, Krauth C, Beck S, Hagen A (2021). Schmerzen bei Endometriose. Helfen anstelle von Schmerzmedikamenten auch andere Verfahren? Köln: IQWiG, 2021, 200 Seiten (Schriftenreihe Health Technology Assessment des IQWiG, Bd. Nr. 1233)
Kula A, Strech D, Mertz M, Krüger K, Liersch S, Walter U, Hagen A (2021). Adipositaspräventionsprogramme in Schulen. Schriftenreihe Health Technology Assessment, VOL: 140, 1. Auflage 2021. ISSN: 1864-9645, DOI 10.3205/hta000140L
Gorenoi V, Tavassol F, Krauth C, Mertz M, Kahrass H, Strech D, Beck S, Seidel G, Hagen A (2019). Lippen-Kiefer-Gaumenspalte: Führt die Anwendung der Nasoalveolar-Molding-Methode vor einer Operation zu besseren Ergebnissen? Themencheckreihe HTA des IQWiG, Köln, ISSN: 1864-2500
Gorenoi V, Brehm MU, Koch A, Hagen A. Growth factors for angiogenesis in peripheral arterial disease. Cochrane Database of Systematic Reviews 2017, Issue 6. Art. No.: CD011741. DOI: 10.1002/14651858.CD011741.pub2
Gorenoi V, Brehm MU, Koch A, Hagen A. Growth factors for angiogenesis in peripheral arterial disease. Cochrane Database of Systematic Reviews 2015, Issue 6. Art. No.: CD011741. DOI: 10.1002/14651858.CD011741 .
Hagen A, Gorenoi V, Walter U. Maßnahmen zur Förderung des Gesundheitsverhaltens von Männern. Schriftenreihe HTA des DIMDI, Band 133; 1. Auflage, Köln 2015.
Hagen A, Gorenoi V, Schönermark MP. Knochenersatzmaterialien zur Behandlung von traumatischen Frakturen der Extremitäten. Schriftenreihe HTA des DIMDI, Band 119; 1. Aufl., Köln 2012.
Gorenoi V, Schönemark MP, Hagen A. CT-Koronarangiografie versus konventionelle invasive Koronarangiografie bei der KHK-Diagnostik. Schriftenreihe HTA des DIMDI, Band 117; 1. Aufl., Köln 2012.
Gorenoi V, Schönermark MP, Hagen A. „Perkutane Koronarinterventionen zusätzlich zur optimalen medikamentösen Therapie bei stabiler Angina Pectoris”. Schriftenreihe HTA des DIMDI, Band 115; 1. Auflage, Köln 2011 (109 Seiten). ISSN: 1864-9645.
Gorenoi V, Schönermark MP, Hagen A. „Infektionsschutz in der Knieendoprothetik”. Schriftenreihe HTA des DIMDI, Band 104; 1. Auflage, Köln 2010 (74 Seiten). ISSN: 1864-9645.
Hagen A, Gorenoi V, Schönermark MP. „Spezifische Immuntherapie (SIT) zur Behandlung der allergischen Rhinitis“ Schriftenreihe HTA des DIMDI, Band 96; 1. Auflage, Köln 2010 (86 Seiten). ISSN: 1864-9645.
Gorenoi V, Schönermark MP, Hagen A. „Instrumente zur Risikoprädiktion für kardiovaskuläre Erkrankungen“. Schriftenreihe HTA des DIMDI, Band 90; 1. Ed. 2009, 84 S. Köln, ISSN: 1864-9645.
Gorenoi V, Schönermark MP, Hagen A. „Gelenkendoprothesenregister für Deutschland“. Schriftenreihe HTA des DIMDI, Band 92; 1. Auflage, Köln 2009 (100 Seiten). ISSN: 1864-9645.
Bartelmes M, Neumann U, Lühmann D, Schönermark MP, Hagen A. „Methoden zur frühen entwicklungsbegleitenden Bewertung innovativer medizinischer Technologien“. Schriftenreihe HTA des DIMDI, Band 94; 1. Auflage, Köln 2009 (120 Seiten). ISSN: 1864-9645.
Gorenoi V, Dintsios ChM, Schönermark MP, Hagen A. Medikamente freisetzende Stents im Vergleich zu Bypass-Operationen bei koronarer Herzkrankheit. Schriftenreihe HTA des DIMDI, Band 72; 1. Auflage, Köln 2008 (88 Seiten). ISSN: 1864-9645.
Gorenoi V, Dintsios ChM, Schönermark MP, Hagen A. Intravaskuläre Brachytherapie bei peripherer arterieller Verschlusskrankheit (PAVK). Schriftenreihe HTA des DIMDI, Band 75; 1. Auflage, Köln 2008 (84 Seiten). ISSN: 1864-9645.
Neumann U, Hagen A, Schönermark M. Regulation der Aufnahme von innovativen nichtmedikamentösen Technologien in den Leistungskatalog solidarisch finanzierter Kostenträger. Schriftenreihe des DIMDI, Bd. 64 (155 Seiten), 1. Auflage , Köln 2007. ISSN: 1864-9645.
Gorenoi V, Schönermark MP, Hagen A. Maßnahmen zur Verbesserung der Compliance bzw. Adherence in der Arzneimitteltherapie mit Hinblick auf den Therapieerfolg. Schriftenreihe HTA des DIMDI, Band 65; 1. Auflage, Köln 2007 (75 Seiten). ISSN: 1864-9645.
Gorenoi V, Schönermark MP, Hagen A. Nutzen und Risiken hormonaler Kontrazeptiva bei Frauen. Schriftenreihe HTA des DIMDI, Band 56; 1. Auflage, Köln 2007 (114 Seiten). ISSN: 1864-9645.
Gorenoi V, Dintsios ChM, Schönermark MP, Hagen A. Laparoskopische vs. offene Appendektomie. Systematische Übersicht zur medizinischen Wirksamkeit und gesundheitsökonomische Analyse. Schriftenreihe HTA des DIMDI, Band 49; 1. Auflage, Köln 2006 (100 Seiten). ISSN: 1864-9645.
Gorenoi V, Dintsios ChM, Hagen A. Senkung der Restenoserate durch Einsatz beschichteter Stents bei koronarer Herzkrankheit. Schriftenreihe HTA des DIMDI, Band 27; 1. Auflage, Köln 2005 (241 Seiten). ISSN: 1864-9645.
Andere Publikationen
Gorenoi V, Brehm MU, Koch A, Hagen A. Growth factors for angiogenesis in peripheral arterial disease. Cochrane Database of Systematic Reviews 2015; 6: CD011741.
Gorenoi V, Hagen A. Overview of Risk-Estimation Tools for Primary Prevention of Cardiovascular Diseases in European Populations. Cent Eur J Public Health 2015; Vol.23 (2): 91-99.
Gorenoi V, Hagen A. SR/PS-Methode zur Einbeziehung von Primärstudiendaten aus systematischenReviews bei der Bewertung medizinischerTechnologien. Z. Evid. Fortbild. Qual. Gesundheitswesen 2014; Vol.108(5-6): 325-332.
Gorenoi V, Hagen A. Perkutane Koronarintervention zusätzlich zu optimaler medikamentöser Therapie bei stabiler koronarer Herzkrankheit. Eine systematische Übersicht und Meta-Analyse. Dtsch Med Wochenschr 2014; 139: 1039–1045.
Hagen A, Gorenoi V, Schönermark MP. Bone graft substitutes for the treatment of traumatic fractures of the extremities. GMS Health Technol Assess 2012; Vol. 8; Doc04. ISSN: 1861-8863.
Gorenoi V, Schönemark MP, Hagen A. CT coronary angiography vs. invasive coronary angiography in CHD. GMS Health Technol Assess 2012; Vol. 8; Doc 2. ISSN: 1861-8863.
Gorenoi V, Schönermark MP, Hagen A. „Percutaneous coronary intervention with optimal medical therapy vs. optimal medical therapy alone for patients with stable angina pectoris“. GMS Health Technol Assess 2011; Vol. 7; Doc7. ISSN: 1861-8863.
Gorenoi V, Schönermark MP, Hagen A. Evidenzlage zu Infektionsschutzmaßnahmen in der Knieendoprothetik. Management & Krankenhaus 2011; Vol 30 (4):24
Gorenoi V, Schönermark MP, Hagen A. „Prevention of infection after knee arthroplasty”. GMS Health Technol Assess 2010; Vol 6; Doc. 10. ISSN: 1861-8863
Hagen A, Gorenoi V, Schönermark MP. „Specific immunotherapy (SIT) in the treatment of allergic rhinitis”. GMS Health Technol Assess 2010; Vol 6; Doc. 01. ISSN: 1861-8863
Gorenoi V, Schönermark MP, Hagen A. Assessments tools for risk prediction of cardiovascular diseases [Instrumente zur Risikoprädiktion für kardiovaskuläre Erkrankungen]. GMS Health Technol Assess 2009, Vol. 5; Doc.11. ISSN: 1861-8863.
Bartelmes M, Neumann U, Lühmann D, Schönermark MP, Hagen A. “Methods for assessment of innovative medical technologies during early stages of development“ [Methoden zur frühen entwicklungsbegleitenden Bewertung innovativer medizinischer Technologien]. GMS Health Technol Assess 2009; Vol. 5; Doc.15. ISSN: 1861-8863
Gorenoi V, Schönermark MP, Hagen A. “Arthroplasty register for Germany” [Gelenkendoprothesenregister für Deutschland]. GMS Health Technol Assess 2009; Vol. 5; Doc.13. ISSN: 1861-8863
Gorenoi V, Dintsios ChM, Schönermark MP, Hagen A. Gesundheitsökonomische Modellierung zum Einsatz von Medikamente freisetzenden Stents im Vergleich zu Bypassoperationen bei koronarer Herzkrankheit [Health-Economic Modeling on the Use of Drug-Eluting Stents versus Coronary Artery Bypass Graft Surgery in Coronary Heart Disease]. Herz 2009, 34:231-239.
Gorenoi V, Dintsios CM, Schönermark MP, Hagen A. Intravaskuläre Brachytherapie bei peripherer arterieller Verschlusskrankheit: Systematische Ubersicht zurmedizinischen Wirksamkeit und gesundheitsokonomische Modellierung [Intravascular brachytherapy for peripheral arterial occlusive disease: systematic review of medical efficacy and health economic modelling]. Z. Evid. Fortbild. Qual. Gesundh. wesen (ZEFQ) 2009, 103: 331–340.
Gorenoi V, Dintsios ChM, Schönermark MP, Hagen A. Drug-eluting stents vs. coronary artery bypass-grafting in coronary heart disease[Medikamente freisetzende Stents im Vergleich zu Bypass-Operationen bei koronarer Herzkrankheit]. GMS Health Technol Assess 2008, Vol. 4; Doc.13. ISSN: 1861-8863.
Gorenoi V, Hagen A, Schönermark MP. Randomisierte Studien: Ein wichtiger methodischer Aspekt. Dtsch Arztebl 2008, 105(20): A-1071.
Gorenoi V, Dintsios ChM, Schönermark MP, Hagen A. Intravascular brachytherapy for peripheral vascular disease [Intravaskuläre Brachytherapie bei peripherer arterieller Verschlusskrankheit (PAVK)]. GMS Health Technol Assess 2008, Vol. 4; Doc.08. ISSN: 1861-8863.
Hagen A, Hessabi HK, Gorenoi V, Schönermark MP. Kosteneffektivitätsbewertung Prädiktiver Molekulardiagnostik am Beispiel des Hereditären Nichtpolypösen Kolorektalkarzinoms (HNPCC) [Cost-Effectiveness Evaluation of Predictive Molecular Diagnostics using the Example of Hereditary Non-Polyposis Colorectal Cancer (HNPCC)] Gesundheitswesen 2008, 70: 18–27, ISSN 0941-3790.
Gorenoi V, Schönermark MP, Hagen A. Interventions for enhancing medication compliance/adherence with benefits in treatment outcomes [Maßnahmen zur Verbesserung der Compliance bzw. Adherence in der Arzneimitteltherapie mit Hinblick auf den Therapieerfolg]. GMS Health Technol Assess 2007, Vol. 3; Doc.14. ISSN: 1861-8863.
Neumann U, Hagen A, Schönermark M. Procedures and Criteria for the regulation of innovative non-medicinal technologies into the benefit catalogue of solidly financed health care insurances. [Regulation der Aufnahme von innovativen nichtmedikamentösen Technologien in den Leistungskatalog solidarisch finanzierter Kostenträger]. GMS Health Technol Assess 2007, 3:Doc13:1-12. ISSN: 1861-8863.
Gorenoi V, Schönermark MP, Hagen A. Benefits and risks of hormonal contraception for women [Nutzen und Risiken hormonaler Kontrazeptiva bei Frauen]. GMS Health Technol Assess 2007, Vol. 3; Doc.06. ISSN: 1861-8863.
Gorenoi V, Dintsios ChM, Schönermark MP, Hagen A. Laparoscopic versus open appendectomy, a systematic review and health economic analysis [Laparoskopische vs. offene Appendektomie, systematische Übersicht zur medizinischen Wirksamkeit und gesundheitsökonomische Analyse]. GMS Health Technol Assess 2006, Vol. 2; Doc.22. ISSN: 1861-8863.
Gorenoi V, Dintsios ChM, Hagen A. Coated stents to prevent restenosis in coronary heart disease [Senkung der Restenoserate durch Einsatz beschichteter Stents bei koronarer Herzkrankheit]. GMS Health Technol Assess 2005, Vol. 1; Doc.06. ISSN: 1861-8863.
Hagen A, Krauth C, Gerhardus A, Dintsios CM. Kompetenzzentrum für Medizintechnik Kardiovaskuläre Implantate. Schlussbericht 1. Förderperiode (4/2001-3/2004). Zuwendungsempfänger: Medizinische Hochschule Hannover (MHH). Axel Haverich; Sabine Barlach, Förderkennzeichen BMBF 03N4023.
Abstracts
Kula A, Liersch S, Krüger K, Walter U, Hagen A (2019). Obesity prevention - is school an effective place? A systematic review, European Journal of Public Health, Volume 29, Issue Supplement_4, November 2019, ckz187.049, https://doi.org/10.1093/eurpub/ckz187.049
Kula A, Wiedel C, Borutta B, Kaeding T, Vehling M, Hagen A, Goldapp C, Ommen O, Walter U. Integrated Interventions in Diet, Physical Activity and Life Skills for children and teens – Review. European Journal of Public Health 2015; 25(3): 165.
Gorenoi V, Hagen A. „Präsentation einer neuen Methode zur Bewertung von medizinischen Technologien mit Einbeziehung von Studiendaten aus systematischen Reviews“ Posterpräsentation an 15. Jahrestagung des Deutschen Netzwerks Evidenzbasierte Medizin e.V. 13-15. März 2014, Halle, Deutschland. Abstract P14e.
Gorenoi V, Schönermark MP, Hagen A. Die Kostenwirksamkeit der CT-Koronarangiografie versus invasive Koronarangiografie bei der KHK-Diagnostik. Kurzvortrag beim 12. Deutschen Kongress für Versorgungsforschung 23-25 Oktober 2013, Berlin, Deutschland. Abstractband DKVF 2013, Abstract 176.
Gorenoi V, Schönermark MP, Hagen A. Evidenz zur diagnostischen Genauigkeit der CT-Koronarangiografie versus invasive Koronarangiografie bei der KHK-Diagnostik. Posterpräsentation an 14. Jahrestagung des Deutschen Netzwerks Evidenzbasierte Medizin e.V. 15-16. März 2013, Berlin, Deutschland. Abstract P92.
Gorenoi V, Schönermark MP, Hagen A. “Kostenwirksamkeit von perkutanen Koronarinterventionen zusätzlich zur optimalen medikamentösen Therapie bei stabiler Angina Pectoris”. Posterpräsentation am 11. Deutschen Kongress für Versorgungsforschung. 27-29 September 2012, Dresden, Deutschland. Deutsche Medizinische Wochenschrift, Vol. 137, Suppl. 3. Abstract 91.
Hagen A., Gorenoi V, Schönermark MP. “Bone graft substitutes for the treatment of traumatic fractures of the extremities” Posterpräsentation, 9th HTAi Annual Meeting, 23-27. June 2012 Bilbao, Gac Sanit. 2012; 26(espec Congr 2): abstract 479, p167.
Gorenoi V, Schönermark MP, Hagen A. “Percutaneous coronary intervention with optimal medical therapy vs. optimal medical therapy alone for patients with stable angina pectoris. Medical evaluation.” Posterpräsentation, 9th HTAi Annual Meeting, 23-27. June 2012 Bilbao, Gac Sanit. 2012; 26(espec Congr 2): abstract 203, p158.
Gorenoi V, Schönermark MP, Hagen A. “Percutaneous coronary intervention with optimal medical therapy vs. optimal medical therapy alone for patients with stable angina pectoris. Health-economic evaluation.” Posterpräsentation, 9th HTAi Annual Meeting, 23-27. June 2012 Bilbao, Gac Sanit. 2012; 26 (espec Congr 2): abstract 204, p187.
Gorenoi V, Schönermark MP, Hagen A. “Perkutane Koronarinterventionen zusätzlich zur optimalen medikamentösen Therapie bei stabiler Angina Pectoris. Medizinische Wirksamkeit”. Posterpräsentation an 13. Jahrestagung des Deutschen Netzwerks Evidenzbasierte Medizin e.V. 15-17. März 2012, Hamburg, Deutschland. Abstract P 7g.
Gorenoi V, Schönermark MP, Hagen A. “Instrumente zur individualisierten Risikoprognostizierung kardiovaskulärer Erkrankungen in Deutschland”. Posterpräsentation an 12. Jahrestagung des Deutschen Netzwerks Evidenzbasierte Medizin e.V. 24-26. März 2011, Berlin, Deutschland. Abstract P 6d.
Gorenoi V, Schönermark MP, Hagen A. „Nutzenpotenzial und Schwierigkeiten bei Einführung eines Gelenkendoprothesenregisters in Deutschland“. Poster bei dem 9. Deutschem Kongress für Versorgungsforschung, 30 September bis 02 Oktober 2010, Bonn, Deutschland. Abstractband DKVF/APS 2010, Abstract PS30.
Gorenoi V, Schönermark MP, Hagen A. „Risikoprognoseinstrumente zur individualisierten Prävention von kardiovaskulären Erkrankungen in Deutschland“. Vortrag bei gemeinsamen Kongress der DGSMP, DGEpi und EUMASS, 21-25 September 2010, Berlin, Deutschland. Das Gesundheitswesen 2010, Vol. 72 Kongressband; Abstract V189.
Gorenoi V, Schönermark MP, Hagen A. „Assessment tools for risk prediction of cardiovascular diseases”. Posterpräsentation am VII. HTAi Annual Meeting, 6-9 Juni 2010 Dublin, Book of Abstracts, Abstract M1-12.
Hagen A. Meeting abstract „International existierende Gelenkendoprothesenregister und Schlussfolgerungen für Deutschland“, 10. Symposium Health Technology Assessment. Köln, 18.-19.03.2010. Düsseldorf: German Medical Science GMS Publishing House; 2010. Doc10hta15. DOI: 10.3205/10hta15, URN: urn:nbn:de:0183-10hta154.
Gorenoi V, Schönermark MP, Hagen A. „Instrumente zur Risikoprädiktion für kardiovaskuläre Erkrankungen“. Vortrag bei 8. Deutschem Kongress für Versorgungsforschung des DNVF und 43. Kongress der DEAGAM, 01-03- Oktober 2009, Heidelberg, Deutschland. ZFA Sonderausgabe 2009, Abstract WS272.
Gorenoi V, Dintsios CM, Schönermark MP, Hagen A. Gesundheitsökonomische Modellierung zum Einsatz von intravaskulärer Brachytherapie bei peripherer arterieller Verschlusskrankheit. Posterpräsentation an 10. Jahrestagung des Deutschen Netzwerks Evidenzbasierte Medizin e.V. 05-07. März 2009, Berlin, Deutschland. Abstract P 6.7.
Gorenoi V, Dintsios CM, Schönermark MP, Hagen A. Intravascular Brachytherapy for Peripheral Vascular Disease. Health Economic Evaluation. Posterpräsentation am VI. HTAi Annual Meeting, 22-24 Juni 2009, Singapore, Abstract P22.2.
Gorenoi V, Dintsios CM, Schönermark MP, Hagen A. Intravascular Brachytherapy for Peripheral Vascular Disease. Medical Evaluation. Posterpräsentation am VI. HTAi Annual Meeting, 22-24 Juni 2009, Singapore, Abstract P22.1.
Gorenoi V, Dintsios CM, Schönermark MP, Hagen A. Systematische Übersicht zur medizinischen Wirksamkeit von intravaskulärer Brachytherapie bei peripherer arterieller Verschlusskrankheit. Posterpräsentation an 10. Jahrestagung des Deutschen Netzwerks Evidenzbasierte Medizin e.V. 05-07. März 2009, Berlin, Deutschland. Abstract P 4.2.
Hagen A, Neumann U, Schönermark MP. Inclusion of Innovative Non-medicinal Technologies into the Benefit Catalogue of Solidary Health Care Insurances. Poster- presentation am VI. HTAi Annual Meeting, 22 - 24 Juni 2009, Singapore, Abstract P.1.2.
Dintsios CM, Hagen A, Gerhardus A, Krauth C. Tissue Engineering of Valved Venous Cconduits (VVC) versus Conservative Therapy in Patients with Chronic Veous Insufficiency (CVI). A Decision Aanalytic Model using Expert Estimated Utilities based on derived Data from Animal Studies as a Pre-Market Technology Assessment Approach with German Data. Value in Health 2008, 11(6): A406.
Hagen A, Eimer U, Schönermark MP. Regulation der Aufnahme von nichtmedikamentösen Technologien in den Leistungskatalog solidarisch finanzierter Kostenträger in Deutschland, England, Australien und der Schweiz. Poster Präsentation auf der DGSMP-Tagung, 17-19 Septemper 2008, Hannover, Deutschland Abstract P01-4.
Dintsios CM, Hagen A, Gerhardus A, Krauth C. Tissue engineering of valved venous conduits (VVC) versus conservative therapy in patients with chronic venous insufficiency (CVI). A decision analytic model using expert estimated utilities based on derived data from animal studies as a pre-marketing Technology assessment approach with German data. Poster presentation at the ISPOR 11th Annual Congress, 8-11 Nov 2008, Athens, Greece, Abstract PCV80.
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