Auszug zu Virtual Reality in der Lehre
Software an der MHH
Für curricularen Unterricht zum Thema Notfallkompetenzen im Modul Innere Medizin.
Software für interprofessionelles Multi-User Training. Kooperationspartner der MHH für die Weiterentwicklung von VR Anwendungsfällen.
Virtual Reality Communication Tool for Application and Evaluation with Key Stakeholders and Students.
Ein EU gefördertes Forschungsprojekt.
Virtual Medicine - Human Anatomy VR
Anatomie 3 dimensional erleben und erlernen.
Hardware an der MHH
mobile VR-Brille, die sowohl ohne, als auch mit Kabel genutzt werden kann.
Kosten ca. 350 €

Publikationen MHH und Global
Noll, C., Golon, S., Kloppenburg, K., Kluwe, LS, Triefenbach, A, Behrends, M, Mücke, U, Mikuteit, M, Steffens S. Notfallkompetenzen für Medizinstudierende. Notfall Rettungsmed (2024).
https://doi.org/10.1007/s10049-024-01307-4

Reitze A, Voigt M, Klawonn F, Dusch M, Grigull L, Mücke U. Impact of virtual reality on peri-interventional pain, anxiety and distress in a pediatric oncology outpatient clinic: a randomized controlled trial. BMC Pediatr. 2024;24(1):501. Published 2024 Aug 3.
Alpaugh, K., Ast, M.P. & Haas, S.B. Immersive technologies for total knee arthroplasty surgical education. Arch Orthop Trauma Surg 141, 2331–2335 (2021).
Mühling, T., Späth, I., Backhaus, J. et al. Virtual reality in medical emergencies training: benefits, perceived stress, and learning success. Multimedia Systems 29, 2239–2252 (2023).
Lehmann M, Mikulasch J, Poimann H, Backhaus J, König S, Mühling T
Training and Assessing Teamwork in Interprofessional Virtual Reality-based Simulation using the TeamSTEPPS framework – Protocol for a Randomized Pre-post Intervention Study
JMIR Preprints. 12/11/2024:68705
Lindner M, Leutritz T, Backhaus J, König S, Mühling T
Knowledge Gain and the Impact of Stress in a Virtual Reality-based Medical Emergencies Training with Automated Feedback – A Randomized Controlled Trial.
JMIR Preprints. 11/10/2024:67412
Mergen, M., Graf, N. & Meyerheim, M. Reviewing the current state of virtual reality integration in medical education - a scoping review. BMC Med Educ 24, 788 (2024).